Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

Γιατί δεν πληρώνουμε διόδια


1.   Σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 4 του Συντάγματος απαγορεύεται οποιοσδήποτε περιορισμός της ελευθερίας μετακίνησης πολιτών εντός της χώρας. Οι εκάστοτε επιλογές της πολιτείας για τον τρόπο χρηματοδότησης της κατασκευής και συντήρησης των εθνικών δρόμων όφειλαν και οφείλουν να εξασφαλίζουν την ισότιμη άσκηση του παραπάνω συνταγματικού δικαιώματος, από οποιονδήποτε πολίτη. Κατά συνέπεια, η εξάρτηση οποιουδήποτε δικαιώματος ή ελευθερίας από χρηματικό ή άλλο αντάλλαγμα, αυτομάτως το καταργεί ως τέτοιο (δικαίωμα ή ελευθερία) μετατρέποντάς το σε εμπόρευμα, το οποίο ασκούν/αγοράζουν οι πολίτες ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα, άρα όχι ισότιμα ούτε και ελεύθερα.
Οι πρόσφατες συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών δρόμων των κυβερνήσεων τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ με ιδιωτικές εταιρείες, δεν ρυθμίζουν ούτε τον επιτρεπόμενο αριθμό των σταθμών διοδίων, ούτε χρηματικό αντίτιμο τέτοιο που να μην καταργείται η συνταγματική ελευθερία της ελεύθερης μετακίνησης, με αποτέλεσμα:  σήμερα, οι ιδιωτικές εταιρείες  να δρουν με μόνο γνώμονα το ασύδοτο κέρδος τους, ενάντια στο κοινό όφελος και να καταργούν, με σωρεία άδικων, παράλογων, αλλά και παράνομων πράξεων, το δικαίωμα των πολιτών στην ελεύθερη μετακίνηση. Δεν πληρώνουμε διόδια, σηκώνουμε τις μπάρες υπερασπιζόμενοι το συνταγματικό μας δικαίωμα.
2.   Οι δρόμοι της χώρας είναι δημόσια περιουσία και η πρόσβαση σ’ αυτούς ελεύθερη για όλους. Θεωρούμε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων είναι «αποικιακού τύπου», καθώς επιτρέπουν στην «παραχωρησιούχο» εταιρεία να τοποθετεί διόδια μετωπικά και πλευρικά, όπου και όσα θέλει, να αυξάνει κάθε χρόνο τις τιμές των διοδίων αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και τους πολίτες. Αποκαλυπτικές είναι άλλωστε οι του δηλώσεις του τέως υφυπουργός Υγείας κ. Κωνσταντόπουλος σε  συνέντευξή του στο Ράδιο-Ενημέρωση 92,2 FM στην Κατερίνη. Ερωτηθείς για τις αυξήσεις τιμών στα διόδια, ο κ. Κωνσταντόπουλος αποκαλύπτει γεγονότα, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και δικαιώνουν τις καταγγελίες των ενεργών πολιτών. Είπε λοιπόν: «Στην προ-προηγούμενη Βουλή, στην ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, έγινε ένα ουσιαστικό κοινοβουλευτικό πραξικόπημα. Κατά την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου δεν ειπώθηκε η αλήθεια! Δεν ήρθε το νομοσχέδιο (στη Βουλή) όπως έπρεπε να έρθει.  Άλλο νομοσχέδιο ήρθε και άλλο ουσιαστικά εφαρμόστηκε στο μέλλον. Δεν συζητήθηκαν ποτέ στην αρμόδια επιτροπή όλοι οι όροι της σύμβασης. Τα «ψιλά γράμματα» της σύμβασης δεν ήρθανε ποτέ στη Βουλή. Δεν έγινε καμία ουσιαστική συζήτηση, παρά την επιμονή πολλών βουλευτών της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ του ΚΚΕ και του ΣΥΝAΣΠΙΣΜΟΥ. Ζητήθηκαν από πολλούς βουλευτές οι  γνωματεύσεις της Επιστημονικής Επιτροπής και της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής Βουλής, όμως δεν ήρθαν ποτέ. Η σύμβαση αυτή είναι διάτρητη, ήρθε στη Βουλή καμουφλαρισμένη!  Μετάνιωσα που την ψήφισα!».
Είναι σχεδόν βέβαιο, ότι οι σύμβασεις παραχώρησης των Εθνικών μας δρόμων στις ιδιωτικές εταιρείες, ψηφίστηκαν στο Κοινοβούλιο, χωρίς να διαβαστούν από τους εκπροσώπους μας, τους βουλευτές! Μέρος των «λεόντειων» αυτών συμβάσεων, με τις οποίες ουσιαστικά δωρίστηκε ένα εθνικό αγαθό σε πολυεθνικές εταιρείες για τα επόμενα 30 χρόνια, αποτελούν παραρτήματα, τα «ψιλά γράμματα» όπως τα ονομάζει ο τέως υφυπουργός, τα οποία δεν είδαν ποτέ το φως της δημοσιότητας και δεν ελέγχθηκαν ποτέ από τις Επιτροπές της Βουλής. Καταγγέλλουμε το απαράδεκτο και προκλητικό ξεπούλημα των εθνικών δρόμων στα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα και απαιτούμε την κατάργηση των ληστρικών αποικιοκρατικού τύπου Συμβάσεων παραχώρησης των δρόμων.
3.   Οι ιδιωτικές εταιρείες εισπράττουν χρήματα για κατασκευή δρόμων οι οποίοι έχουν ήδη πληρωθεί πολλαπλάσιες φορές από τους φορολογούμενους μέσω των πανάκριβων τελών κυκλοφορίας, της άγριας φορολόγησης στα καύσιμα καθώς και μέσω των τελών στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων. Αρνούμαστε να πληρώνουμε άλλο για να πλουτίζουν οι ντόπιοι και ξένοι κρατικοδίαιτοι μεγαλοεργολάβοι.
4.   Το μεγαλύτερο κομμάτι των εθνικών δρόμων της χώρας παραμένει σε κάκιστη κατάσταση, με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, χωρίς εσωτερικό χώρισμα, με κακή σήμανση και ασφαλτόστρωση. Οι παράπλευροι δε δρόμοι, οι οποίοι προβλέπονται και στις συμβάσεις παραχώρησης, είτε έχουν καταργηθεί λόγω επέκτασης του οικιστικού ιστού, είτε παραμένουν ημιτελείς ή έχουν αποσαθρωθεί και έχουν καταστεί επικίνδυνοι, λόγω έλλειψης συντήρησης, όταν δεν έχουν μπει και εκεί διόδια. Δεν πληρώνουμε διόδια στους δρόμους που έχουν πληρωθεί και πληρώνονται με το αίμα χιλιάδων συμπολιτών μας.
5.   Νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων έχουμε από τις αρχές του 2011, μετά τις τρομακτικές αυξήσεις κατά 133% που είχαμε το προηγούμενο διάστημα. Στη σημερινή οικονομική συγκυρία, με τις μειώσεις μισθών και συντάξεων, την ακρίβεια και την υπερφορολόγηση ακόμα και των ειδών πρώτης ανάγκης, οι υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων αποτελούν «χαράτσι» χωρίς προηγούμενο. Λέμε όχι στη ληστεία σε βάρος του λαϊκού εισοδήματος.
6.    Τέλος, οι κάτοικοι και εργαζόμενοι του Νομού Λάρισας βιώνουμε (ιδίως από το 2007) κατά τις καθημερινές μας μετακινήσεις μια απαράδεκτη κατάσταση αφού εντός των ορίων της περιφέρειάς μας λειτουργούν τρεις (3) σταθμοί διοδίων: Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου και Πυργετού, τους οποίους εκμεταλλεύεται η πολυεθνική κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.». Είμαστε υποχρεωμένοι για να κινηθούμε ακόμη και σε μικρές απαραίτητες καθημερινές αποστάσεις είτε να πληρώνουμε πανάκριβα διόδια, που ολοένα αυξάνονται είτε να διακινδυνεύουμε την ζωή μας και να χάνουμε πολύτιμο χρόνο σε ημιτελείς «παράδρομους» που διακόπτονται από ιδιοκτησίες, εντελώς ακατάλληλους ως προς τη χάραξη, το πλάτος, τις κλίσεις, την ποιότητα του οδοστρώματος, τη σήμανση, το φωτισμό κλπ. Σημειώνουμε επίσης ότι σε αυτούς τους παράδρομους έχουμε πλέον πολύ μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και με πολλά μεγάλα οχήματα που προσπαθούν να αποφύγουν τα ακριβά και πυκνά διόδια.
Επιπλέον η εταιρεία επιβάλλει το ισχύον τέλος διοδίων χωρίς να έχει ολοκληρώσει τις κατασκευές που προβλέπονται στη σύμβαση όπως ορίζει η τελευταία, χωρίς να τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι και οι όροι της Σύμβασης μεταξύ των οποίων είναι η ολοκλήρωση, αποκατάσταση ή κατασκευή και εγγύηση των παράπλευρων οδών και ενώ είναι γνωστό στο πανελλήνιο ότι υπέχει τεράστιες ευθύνες για το δυστύχημα των Τεμπών, που «έκοψε» επί μήνες τη χώρα στα δύο με ανυπολόγιστες συνέπειες και ζημίες σε κοινωνικές ομάδες και επαγγελματικές κατηγορίες.
Το κόστος, για ένα αυτοκίνητο, αμφίδρομης καθημερινής διέλευσης από τα διόδια Μοσχοχωρίου με κατεύθυνση προς Βόλο-Αθήνα φτάνει σήμερα στα (365x2,80x2=) 2.044 ευρώ το χρόνο, ενώ για τα διόδια Μακρυχωρίου και Πυργετού με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη το κόστος αυτό ανέρχεται σε (365Χ1Χ2= 730 + 365Χ2,20Χ2= 1.606 και συνολικά 2.336 ευρώ).
Για όλους τους παραπάνω λόγους καλούμε τις αρχές του νομού, τις αυτοδιοικητικές παρατάξεις, τους τοπικούς κοινωνικούς φορείς να πάρουν θέση στο θέμα των διοδίων. Καλούμε τους εργαζόμενους, τους πολίτες να αντιδράσουμε μαζικά και αποφασιστικά ενάντια στα διόδια, υπερασπίζοντας τους δρόμους ως ελεύθερο, κοινωνικό αγαθό, ενάντια στις «αποικιακού τύπου συμβάσεις» που το Ελληνικό Δημόσιο υπογράφει με ιδιωτικές εταιρείες, αρνούμενοι να πληρώσουμε μέχρι την οριστική κατάργηση των διοδίων.
Πρωτοβουλία πολιτών Λάρισας ενάντια στα διόδια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου